Dexxa
Steering Wheel
Bevezető
A CHS Hungary megkezdte
a Logitech majdnem teljes termékpalettájának forgalmazását, így természetesen
tesztlaborunkban is gyakoribb vendégek lesznek ezen kiváló készülékek.
A jobbnál jobb perifériák közül rögtön a termékskála közepébe csapva
az egyik kedvenc részterületünkre kalandozunk, a játékvezérlők közé,
azon belül is a kormányokhoz.
A Logitech low-end
márkájaként működő Dexxa az alacsonyabb árkategóriát célozza meg, ezért
nem találunk náluk semmilyen force feedback-es (erővisszacsatolásos,
ha így szebb) kormányt, egeret. Ellenben nagyon masszívan kivitelezett,
klasszikus funkcionalitásra építő termékek garmadáját igen, ami teljességgel
megkérdőjelezi az árkategóriában tevékenykedő többi cég kínálatának
létjogosultságát (Genius rágcsálók, tajvan-brand játékvezérlők, stb.).
Hab a tortán, hogy optikai egerük mindezek ellenére van, rendkívül baráti
áron.
Első benyomások
Elsőként a Dexxa Steering
Wheel-lel kötöttem közelebbi barátságot. Személy szerint már túljutottam
az analóg kormány korszakomon, és jelenleg egy InterAct V4 Force Feedback
kormányt hajtok, ezért érdeklődve kezdtem neki a nosztalgiázásnak.
Első benyomásaim nagyon
pozitívak. Nagy doboz, tetején fogantyúval, így egy kézzel is cipelhető.
Nem nagy szám, de figyelmes. Kibontva benn csak papír távtartókat találunk
(meg persze a kormányt…). Úgy tűnik, a Logitech ügyel a környezetünkre.
A szerkezet a joystick-ok egyszerűségével vetekszik: kormány és rögzítők,
pedálok, összekötő kábel, vaskos többnyelvű használati útmutató (két
oldal nyelvenként). Semmi software, tápegység, flanc. A hangsúly az
egyszerűségen van.
Kinézetre a kormány
meggyőző, bár nekem a piros szín nem jön be. Az egyszerű fekete műanyaggal
megelégednék, esetleg némi gumírozás jól jönne, de az már kategórián
kívüli lenne. USB csatlakozás is a nagyok dolga, itt legyen elég a klasszikus
joystick csati. Két gomb van a kormányon, meg jobb oldalt egy kétirányú
váltókar, tehát egy standard kéttengelyes, négygombos joysticket tisztelhetünk
nagy mennyiségű műanyagba fröccsentve. Megjegyzendő, hogy általános
igényekhez ez pont elég. Sportos autók kedvelői izgalmasabb kormányt
várnának, ők inkább markolják a legfrissebb Logitech vezérlőt. Nagyon
masszív a kivitel, az InterAct kormány vézna darab mellette, bár a Dexxa
inkább levegővel teli.
Installálás
Házilag jóformán semmit
sem kell tenni, csak a nagy tapadókorongokkal ellátott kormány egységet
az asztal szélére cuppantani, bedugni az egyszerű telefonzsinór-bázisú
összekötőt a pedáltalpba és a kormányba (elég hosszú a kábel, és bár
négy méter magasság felett toldani kellhet, így is egyszerű), majd a
kormányt a joystick portra csatlakoztatni, és már mehetünk is a Windows-ban
a Játékvezérlők beállításokhoz (Vezérlőpult).
A kormányhoz mellékelnek
két csavaros rögzítőt is, amivel az asztal szélénél le lehet(ne) szorítani
még az egységet, de sajnos ezek a teljes design-t meghazudtolóan rossz
konstrukciójúak. Egyenesbe állítani nem lehet, meghúzni sem, mert akkor
ferdén áll és akkor sem tart nagyon, és legfeljebb a nagy izgalomban
a fém meneten tekerhető műanyag szorítóelem menetét sikerülhet elnyírni.
A jó hír: nincs is rájuk szükség, csak megnehezítik a fel- és leszerelést,
és szerencsére a tapadókorongok nagyon jól végzik a dolgukat. Csupán
a korongokat és az asztalt érdemes pormentesíteni, a kormány pereme
pedig nekifekszik az asztal szélének, így nem mozog a szerkezet.
Windows alatt pillanatok
alatt konfigurálható a kormány. Két tengelyes, négy gombos joystick,
kalibrálás, és ennyi. Sajnos DOS alatt nem tudtam kipróbálni, remélem,
nem ott akarja mindenki használni. Nekem kicsit fáj, mert egyik kedvenc
játékom az eredeti Need for Speed, de DOS-ból még egy kormányt sem tudtam
vele működésre bírni a hangkártyámmal. Azért Windows alá is alkottak
már jó autós játékot.
Első nekirugaszkodásra
nem akart rendesen működni a kormány, teljesen balra húzott, bár a kalibrálás
szerint középen állt. Kis fejvakarás után biztos, ami biztos, adtam
egy reset-et a Windows-nak, és lám, minden a helyére került. A játékokban
egyszerű volt beállítani a gombokat, néggyel még minden program egyszerűen
megbirkózik, míg a fejlettebb, 15-16 gombos csodákkal néha bűvészkedni
kell, mert a software esetleg nem tud addig számolni (az újabb játékokra
ilyen probléma már nem jellemző).
Szimulátor,
arcade
Az autós játékokat
alapvetően két kategóriába sorolhatjuk: az egyik a szimulátorok, a másik
az arcade (játéktermi) stílusú "autókázók". Mindkettőnek megvannak a
maga előnyei, bár én a szimulátorokat nem tudom megunni, míg a legjobb
arcade játékok (pl. Need for Speed, azaz NFS széria a második kiadásától
felfelé) gyorsan a polcon végzik. Tapasztalatom szerint a legtöbbet
a szimulátorok profitálnak a kormány használatától, az arcade játékok
sokszor jobban be vannak lőve a billentyűzetre, mint a kormányra. Emellett,
aki igazi autót is vezet, nagyobbat kell rugaszkodnia az arcade vezetési
stílusig, mint a szimulátorig. Ez utóbbiban inkább erős és hosszú koncentrálásra,
hibamentes, gyors és megfontolt vezetésre van szükség, mint őrült száguldásra.
Komoly versenyzőnek nem árt két kézzel fogni a kormányt, ami először
elég szokatlan tud lenni, de idővel természetes lesz, és jobb kontrollt
ad, főleg egy ilyen direkt áttételezésű és könnyen járó kormányműnél
(mert a játékvezérlők kb. 90-120 fokot forognak csak egy-egy irányba,
nem úgy, mint a valódi autók párszor körbeforgatható kormányai).
Először nagyon furcsa
volt, hogy a kormány nagyon könnyen tekerhető, nehezen foghatók vele
az ívek. A force-os kormány is messze van az igazitól, de egy rugó alapú
szerkezet pláne. Ezért elővettem a másik tesztalanyt is, a Logitech
Wingman Force joysticket, és mentem néhány kört azzal is. Ezek után
kész megváltás volt ismét valami kereket tekergetni, mindjárt ráéreztem
az analóg kormány használhatóságára.
A tesztek során nagyon
jó partnernek bizonyult a Dexxa Steering Wheel. Gyorsan, precízen működött,
a helyes fogás kialakítása után “jól érezhetően” irányíthatók a játékok.
Egyedül a kormány középre visszaforgására nem lehet számítani, a rugók
csak visszarántják középre a kormányt, jobb inkább tekerni, fogni minden
irányba, így jobban kontrollálható az autó mozgása. Ezt leginkább a
kétkezes fogással tudjuk elősegíteni, amihez érdemes a váltót (már ha
nem automata váltóval játszunk...) a kormányon lévő két gombra kiosztani,
és nem a váltókarra. A kar még sok jó szolgálatot tehet, például kitűnően
alkalmazható kéziféknek, stb. A kormányon lévő gombok pedig különösebb
ujjmozgatás nélkül, rátenyereléssel is üzemeltethetők, így mindig jól
markolható a kerék.
Konklúzió
Végkövetkeztetésként,
a Dexxa kormány a maga szegmensében tökéletes. Masszív a konstrukció,
egyszerűen kezelhető, kompatibilitási gondjai nincsenek. A force feedback
hiánya nem akkora katasztrófa, mivel nagyon kevés játéknak van valamit
érő force támogatása, a legtöbb kimerül abban, hogy rezeg a kormány,
ha deszkahídon megyünk át, ellenben a kanyarban semmit sem érzünk a
kocsi mozgásából, mikor akar csúszni, stb. (szimulátorok közt is ritka
a jó force kialakítás, hát még az arcade játékokban). Ezzel szemben
bármilyen joystick-et kétvállra fektet, ha autós játékról van szó, legyen
az a legjobb force feedback-kel ellátott ketyere is. Autóhoz kormány
passzol, és pont. Viszont azt is figyelembe kell venni, hogy másra nehezebben
használható, tehát repülőzni vagy lövöldözős játékokat kormánnyal játszani
nagy fokú elkötelezettséget kíván...
Tízezer forint alatti
nettó árával a kormányok között rendkívül versenyképes a Dexxa, főleg
ha figyelembe vesszük, hogy Logitech minőséget kapunk a dobozban. Aki
szeret autózni a PC-jén, de azért annyira nem, hogy egy komolyabb (és
jóval drágább) kormányba fektessen, annak biztosan ajánlom a Dexxa kormányt.
Egyetlen megfontolandó dolog még, hogy míg egy átlag joystick-et fel
lehet hajítani a polcra, ha meguntuk, a kormányok jóval helyigényesebbek,
így használaton kívüli tárolásuk problémásabb lehet...
(karib)