Dexxa
Steering Wheel
Bevezető
A CHS Hungary megkezdte
a Logitech majdnem teljes termékpalettájának forgalmazását, így természetesen
tesztlaborunkban is gyakoribb vendégek lesznek ezen kiváló készülékek.
A jobbnál jobb perifériák közül rögtön a termékskála közepébe csapva
az egyik kedvenc részterületünkre kalandozunk, a játékvezérlők közé,
azon belül is a kormányokhoz.
A Logitech low-end
márkájaként működő Dexxa az alacsonyabb árkategóriát célozza meg,
ezért nem találunk náluk semmilyen force feedback-es (erővisszacsatolásos,
ha így szebb) kormányt, egeret. Ellenben nagyon masszívan kivitelezett,
klasszikus funkcionalitásra építő termékek garmadáját igen, ami teljességgel
megkérdőjelezi az árkategóriában tevékenykedő többi cég kínálatának
létjogosultságát (Genius rágcsálók, tajvan-brand játékvezérlők, stb.).
Hab a tortán, hogy optikai egerük mindezek ellenére van, rendkívül
baráti áron.
Első
benyomások
Elsőként a Dexxa
Steering Wheel-lel kötöttem közelebbi barátságot. Személy szerint
már túljutottam az analóg kormány korszakomon, és jelenleg egy InterAct
V4 Force Feedback kormányt hajtok, ezért érdeklődve kezdtem neki a
nosztalgiázásnak.
Első benyomásaim
nagyon pozitívak. Nagy doboz, tetején fogantyúval, így egy kézzel
is cipelhető. Nem nagy szám, de figyelmes. Kibontva benn csak papír
távtartókat találunk (meg persze a kormányt…). Úgy tűnik, a Logitech
ügyel a környezetünkre. A szerkezet a joystick-ok egyszerűségével
vetekszik: kormány és rögzítők, pedálok, összekötő kábel, vaskos többnyelvű
használati útmutató (két oldal nyelvenként). Semmi software, tápegység,
flanc. A hangsúly az egyszerűségen van.
Kinézetre a kormány
meggyőző, bár nekem a piros szín nem jön be. Az egyszerű fekete műanyaggal
megelégednék, esetleg némi gumírozás jól jönne, de az már kategórián
kívüli lenne. USB csatlakozás is a nagyok dolga, itt legyen elég a
klasszikus joystick csati. Két gomb van a kormányon, meg jobb oldalt
egy kétirányú váltókar, tehát egy standard kéttengelyes, négygombos
joysticket tisztelhetünk nagy mennyiségű műanyagba fröccsentve. Megjegyzendő,
hogy általános igényekhez ez pont elég. Sportos autók kedvelői izgalmasabb
kormányt várnának, ők inkább markolják a legfrissebb Logitech vezérlőt.
Nagyon masszív a kivitel, az InterAct kormány vézna darab mellette,
bár a Dexxa inkább levegővel teli.
Installálás
Házilag jóformán
semmit sem kell tenni, csak a nagy tapadókorongokkal ellátott kormány
egységet az asztal szélére cuppantani, bedugni az egyszerű telefonzsinór-bázisú
összekötőt a pedáltalpba és a kormányba (elég hosszú a kábel, és bár
négy méter magasság felett toldani kellhet, így is egyszerű), majd
a kormányt a joystick portra csatlakoztatni, és már mehetünk is a
Windows-ban a Játékvezérlők beállításokhoz (Vezérlőpult).
A kormányhoz mellékelnek
két csavaros rögzítőt is, amivel az asztal szélénél le lehet(ne) szorítani
még az egységet, de sajnos ezek a teljes design-t meghazudtolóan rossz
konstrukciójúak. Egyenesbe állítani nem lehet, meghúzni sem, mert
akkor ferdén áll és akkor sem tart nagyon, és legfeljebb a nagy izgalomban
a fém meneten tekerhető műanyag szorítóelem menetét sikerülhet elnyírni.
A jó hír: nincs is rájuk szükség, csak megnehezítik a fel- és leszerelést,
és szerencsére a tapadókorongok nagyon jól végzik a dolgukat. Csupán
a korongokat és az asztalt érdemes pormentesíteni, a kormány pereme
pedig nekifekszik az asztal szélének, így nem mozog a szerkezet.
Windows alatt pillanatok
alatt konfigurálható a kormány. Két tengelyes, négy gombos joystick,
kalibrálás, és ennyi. Sajnos DOS alatt nem tudtam kipróbálni, remélem,
nem ott akarja mindenki használni. Nekem kicsit fáj, mert egyik kedvenc
játékom az eredeti Need for Speed, de DOS-ból még egy kormányt sem
tudtam vele működésre bírni a hangkártyámmal. Azért Windows alá is
alkottak már jó autós játékot.
Első nekirugaszkodásra
nem akart rendesen működni a kormány, teljesen balra húzott, bár a
kalibrálás szerint középen állt. Kis fejvakarás után biztos, ami biztos,
adtam egy reset-et a Windows-nak, és lám, minden a helyére került.
A játékokban egyszerű volt beállítani a gombokat, néggyel még minden
program egyszerűen megbirkózik, míg a fejlettebb, 15-16 gombos csodákkal
néha bűvészkedni kell, mert a software esetleg nem tud addig számolni
(az újabb játékokra ilyen probléma már nem jellemző).
Szimulátor,
arcade
Az autós játékokat
alapvetően két kategóriába sorolhatjuk: az egyik a szimulátorok, a
másik az arcade (játéktermi) stílusú "autókázók". Mindkettőnek megvannak
a maga előnyei, bár én a szimulátorokat nem tudom megunni, míg a legjobb
arcade játékok (pl. Need for Speed, azaz NFS széria a második kiadásától
felfelé) gyorsan a polcon végzik. Tapasztalatom szerint a legtöbbet
a szimulátorok profitálnak a kormány használatától, az arcade játékok
sokszor jobban be vannak lőve a billentyűzetre, mint a kormányra.
Emellett, aki igazi autót is vezet, nagyobbat kell rugaszkodnia az
arcade vezetési stílusig, mint a szimulátorig. Ez utóbbiban inkább
erős és hosszú koncentrálásra, hibamentes, gyors és megfontolt vezetésre
van szükség, mint őrült száguldásra. Komoly versenyzőnek nem árt két
kézzel fogni a kormányt, ami először elég szokatlan tud lenni, de
idővel természetes lesz, és jobb kontrollt ad, főleg egy ilyen direkt
áttételezésű és könnyen járó kormányműnél (mert a játékvezérlők kb.
90-120 fokot forognak csak egy-egy irányba, nem úgy, mint a valódi
autók párszor körbeforgatható kormányai).
Először nagyon furcsa
volt, hogy a kormány nagyon könnyen tekerhető, nehezen foghatók vele
az ívek. A force-os kormány is messze van az igazitól, de egy rugó
alapú szerkezet pláne. Ezért elővettem a másik tesztalanyt is, a Logitech
Wingman Force joysticket, és mentem néhány kört azzal is. Ezek után
kész megváltás volt ismét valami kereket tekergetni, mindjárt ráéreztem
az analóg kormány használhatóságára.
A tesztek során nagyon
jó partnernek bizonyult a Dexxa Steering Wheel. Gyorsan, precízen
működött, a helyes fogás kialakítása után “jól érezhetően” irányíthatók
a játékok. Egyedül a kormány középre visszaforgására nem lehet számítani,
a rugók csak visszarántják középre a kormányt, jobb inkább tekerni,
fogni minden irányba, így jobban kontrollálható az autó mozgása. Ezt
leginkább a kétkezes fogással tudjuk elősegíteni, amihez érdemes a
váltót (már ha nem automata váltóval játszunk...) a kormányon lévő
két gombra kiosztani, és nem a váltókarra. A kar még sok jó szolgálatot
tehet, például kitűnően alkalmazható kéziféknek, stb. A kormányon
lévő gombok pedig különösebb ujjmozgatás nélkül, rátenyereléssel is
üzemeltethetők, így mindig jól markolható a kerék.
Konklúzió
Végkövetkeztetésként,
a Dexxa kormány a maga szegmensében tökéletes. Masszív a konstrukció,
egyszerűen kezelhető, kompatibilitási gondjai nincsenek. A force feedback
hiánya nem akkora katasztrófa, mivel nagyon kevés játéknak van valamit
érő force támogatása, a legtöbb kimerül abban, hogy rezeg a kormány,
ha deszkahídon megyünk át, ellenben a kanyarban semmit sem érzünk
a kocsi mozgásából, mikor akar csúszni, stb. (szimulátorok közt is
ritka a jó force kialakítás, hát még az arcade játékokban). Ezzel
szemben bármilyen joystick-et kétvállra fektet, ha autós játékról
van szó, legyen az a legjobb force feedback-kel ellátott ketyere is.
Autóhoz kormány passzol, és pont. Viszont azt is figyelembe kell venni,
hogy másra nehezebben használható, tehát repülőzni vagy lövöldözős
játékokat kormánnyal játszani nagy fokú elkötelezettséget kíván...
Tízezer forint alatti
nettó árával a kormányok között rendkívül versenyképes a Dexxa, főleg
ha figyelembe vesszük, hogy Logitech minőséget kapunk a dobozban.
Aki szeret autózni a PC-jén, de azért annyira nem, hogy egy komolyabb
(és jóval drágább) kormányba fektessen, annak biztosan ajánlom a Dexxa
kormányt. Egyetlen megfontolandó dolog még, hogy míg egy átlag joystick-et
fel lehet hajítani a polcra, ha meguntuk, a kormányok jóval helyigényesebbek,
így használaton kívüli tárolásuk problémásabb lehet...
(karib)