DEXXA STEERING WHEEL Kormány
(Szeptember 5.)

 

Dexxa Steering Wheel

 

Bevezető

A CHS Hungary megkezdte a Logitech majdnem teljes termékpalettájának forgalmazását, így természetesen tesztlaborunkban is gyakoribb vendégek lesznek ezen kiváló készülékek. A jobbnál jobb perifériák közül rögtön a termékskála közepébe csapva az egyik kedvenc részterületünkre kalandozunk, a játékvezérlők közé, azon belül is a kormányokhoz.

A Logitech low-end márkájaként működő Dexxa az alacsonyabb árkategóriát célozza meg, ezért nem találunk náluk semmilyen force feedback-es (erővisszacsatolásos, ha így szebb) kormányt, egeret. Ellenben nagyon masszívan kivitelezett, klasszikus funkcionalitásra építő termékek garmadáját igen, ami teljességgel megkérdőjelezi az árkategóriában tevékenykedő többi cég kínálatának létjogosultságát (Genius rágcsálók, tajvan-brand játékvezérlők, stb.). Hab a tortán, hogy optikai egerük mindezek ellenére van, rendkívül baráti áron.

 

Első benyomások

Elsőként a Dexxa Steering Wheel-lel kötöttem közelebbi barátságot. Személy szerint már túljutottam az analóg kormány korszakomon, és jelenleg egy InterAct V4 Force Feedback kormányt hajtok, ezért érdeklődve kezdtem neki a nosztalgiázásnak.

Első benyomásaim nagyon pozitívak. Nagy doboz, tetején fogantyúval, így egy kézzel is cipelhető. Nem nagy szám, de figyelmes. Kibontva benn csak papír távtartókat találunk (meg persze a kormányt…). Úgy tűnik, a Logitech ügyel a környezetünkre. A szerkezet a joystick-ok egyszerűségével vetekszik: kormány és rögzítők, pedálok, összekötő kábel, vaskos többnyelvű használati útmutató (két oldal nyelvenként). Semmi software, tápegység, flanc. A hangsúly az egyszerűségen van.

Kinézetre a kormány meggyőző, bár nekem a piros szín nem jön be. Az egyszerű fekete műanyaggal megelégednék, esetleg némi gumírozás jól jönne, de az már kategórián kívüli lenne. USB csatlakozás is a nagyok dolga, itt legyen elég a klasszikus joystick csati. Két gomb van a kormányon, meg jobb oldalt egy kétirányú váltókar, tehát egy standard kéttengelyes, négygombos joysticket tisztelhetünk nagy mennyiségű műanyagba fröccsentve. Megjegyzendő, hogy általános igényekhez ez pont elég. Sportos autók kedvelői izgalmasabb kormányt várnának, ők inkább markolják a legfrissebb Logitech vezérlőt. Nagyon masszív a kivitel, az InterAct kormány vézna darab mellette, bár a Dexxa inkább levegővel teli.

 

Installálás

Házilag jóformán semmit sem kell tenni, csak a nagy tapadókorongokkal ellátott kormány egységet az asztal szélére cuppantani, bedugni az egyszerű telefonzsinór-bázisú összekötőt a pedáltalpba és a kormányba (elég hosszú a kábel, és bár négy méter magasság felett toldani kellhet, így is egyszerű), majd a kormányt a joystick portra csatlakoztatni, és már mehetünk is a Windows-ban a Játékvezérlők beállításokhoz (Vezérlőpult).

A kormányhoz mellékelnek két csavaros rögzítőt is, amivel az asztal szélénél le lehet(ne) szorítani még az egységet, de sajnos ezek a teljes design-t meghazudtolóan rossz konstrukciójúak. Egyenesbe állítani nem lehet, meghúzni sem, mert akkor ferdén áll és akkor sem tart nagyon, és legfeljebb a nagy izgalomban a fém meneten tekerhető műanyag szorítóelem menetét sikerülhet elnyírni. A jó hír: nincs is rájuk szükség, csak megnehezítik a fel- és leszerelést, és szerencsére a tapadókorongok nagyon jól végzik a dolgukat. Csupán a korongokat és az asztalt érdemes pormentesíteni, a kormány pereme pedig nekifekszik az asztal szélének, így nem mozog a szerkezet.

Windows alatt pillanatok alatt konfigurálható a kormány. Két tengelyes, négy gombos joystick, kalibrálás, és ennyi. Sajnos DOS alatt nem tudtam kipróbálni, remélem, nem ott akarja mindenki használni. Nekem kicsit fáj, mert egyik kedvenc játékom az eredeti Need for Speed, de DOS-ból még egy kormányt sem tudtam vele működésre bírni a hangkártyámmal. Azért Windows alá is alkottak már jó autós játékot.

Első nekirugaszkodásra nem akart rendesen működni a kormány, teljesen balra húzott, bár a kalibrálás szerint középen állt. Kis fejvakarás után biztos, ami biztos, adtam egy reset-et a Windows-nak, és lám, minden a helyére került. A játékokban egyszerű volt beállítani a gombokat, néggyel még minden program egyszerűen megbirkózik, míg a fejlettebb, 15-16 gombos csodákkal néha bűvészkedni kell, mert a software esetleg nem tud addig számolni (az újabb játékokra ilyen probléma már nem jellemző).

 

Szimulátor, arcade

Az autós játékokat alapvetően két kategóriába sorolhatjuk: az egyik a szimulátorok, a másik az arcade (játéktermi) stílusú "autókázók". Mindkettőnek megvannak a maga előnyei, bár én a szimulátorokat nem tudom megunni, míg a legjobb arcade játékok (pl. Need for Speed, azaz NFS széria a második kiadásától felfelé) gyorsan a polcon végzik. Tapasztalatom szerint a legtöbbet a szimulátorok profitálnak a kormány használatától, az arcade játékok sokszor jobban be vannak lőve a billentyűzetre, mint a kormányra. Emellett, aki igazi autót is vezet, nagyobbat kell rugaszkodnia az arcade vezetési stílusig, mint a szimulátorig. Ez utóbbiban inkább erős és hosszú koncentrálásra, hibamentes, gyors és megfontolt vezetésre van szükség, mint őrült száguldásra. Komoly versenyzőnek nem árt két kézzel fogni a kormányt, ami először elég szokatlan tud lenni, de idővel természetes lesz, és jobb kontrollt ad, főleg egy ilyen direkt áttételezésű és könnyen járó kormányműnél (mert a játékvezérlők kb. 90-120 fokot forognak csak egy-egy irányba, nem úgy, mint a valódi autók párszor körbeforgatható kormányai).

Először nagyon furcsa volt, hogy a kormány nagyon könnyen tekerhető, nehezen foghatók vele az ívek. A force-os kormány is messze van az igazitól, de egy rugó alapú szerkezet pláne. Ezért elővettem a másik tesztalanyt is, a Logitech Wingman Force joysticket, és mentem néhány kört azzal is. Ezek után kész megváltás volt ismét valami kereket tekergetni, mindjárt ráéreztem az analóg kormány használhatóságára.

A tesztek során nagyon jó partnernek bizonyult a Dexxa Steering Wheel. Gyorsan, precízen működött, a helyes fogás kialakítása után “jól érezhetően” irányíthatók a játékok. Egyedül a kormány középre visszaforgására nem lehet számítani, a rugók csak visszarántják középre a kormányt, jobb inkább tekerni, fogni minden irányba, így jobban kontrollálható az autó mozgása. Ezt leginkább a kétkezes fogással tudjuk elősegíteni, amihez érdemes a váltót (már ha nem automata váltóval játszunk...) a kormányon lévő két gombra kiosztani, és nem a váltókarra. A kar még sok jó szolgálatot tehet, például kitűnően alkalmazható kéziféknek, stb. A kormányon lévő gombok pedig különösebb ujjmozgatás nélkül, rátenyereléssel is üzemeltethetők, így mindig jól markolható a kerék.

 

Konklúzió

Végkövetkeztetésként, a Dexxa kormány a maga szegmensében tökéletes. Masszív a konstrukció, egyszerűen kezelhető, kompatibilitási gondjai nincsenek. A force feedback hiánya nem akkora katasztrófa, mivel nagyon kevés játéknak van valamit érő force támogatása, a legtöbb kimerül abban, hogy rezeg a kormány, ha deszkahídon megyünk át, ellenben a kanyarban semmit sem érzünk a kocsi mozgásából, mikor akar csúszni, stb. (szimulátorok közt is ritka a jó force kialakítás, hát még az arcade játékokban). Ezzel szemben bármilyen joystick-et kétvállra fektet, ha autós játékról van szó, legyen az a legjobb force feedback-kel ellátott ketyere is. Autóhoz kormány passzol, és pont. Viszont azt is figyelembe kell venni, hogy másra nehezebben használható, tehát repülőzni vagy lövöldözős játékokat kormánnyal játszani nagy fokú elkötelezettséget kíván...

Tízezer forint alatti nettó árával a kormányok között rendkívül versenyképes a Dexxa, főleg ha figyelembe vesszük, hogy Logitech minőséget kapunk a dobozban. Aki szeret autózni a PC-jén, de azért annyira nem, hogy egy komolyabb (és jóval drágább) kormányba fektessen, annak biztosan ajánlom a Dexxa kormányt. Egyetlen megfontolandó dolog még, hogy míg egy átlag joystick-et fel lehet hajítani a polcra, ha meguntuk, a kormányok jóval helyigényesebbek, így használaton kívüli tárolásuk problémásabb lehet...

(karib)

 
     

Copyright ©, 2000 by Balog Márton és Szõts Dávid. Minden jog fenntartva!