ELSA
Erazor X
Bevezetõ
Tesztünkben
a Magyarországon is egyre ismertebb ELSA
cég termékét vizsgáltuk
meg tüzetesen. A vállalat az Aacheni Műszaki Egyetem szárnya
alatt kezdte el tevékenységét a 80-as évek elején. 15 éve gyárt PC-s
perifériákat, de elsősorban csúcsminőségű grafikus kártyáiról ismert.
Termékei főleg a német piacon elterjedtek, de a tengerentúlon is egyre
népszerűbbek.
Az
általunk tesztelt kártya már több, mint egy éve a piacon van, ezért
a mai csúcsmodellekkel (GeForce
2 GTS, ATi
RadeOn, Voodoo5 5500 és a hamarosan megjelenő Matrox G800)
már nem veszi fel a versenyt. Mégis úgy gondoljuk, hogy aki épeszű
áron akar nagyon jó teljesítményű kártyát, annak kitűnő választás
lehet.
Az
első GeForce256 alapú kártyák 1999 őszén jelentek meg. A –
PC-s világban –
forradalminak számító hardveres Transform
& Lighting
egység képességeit akkoriban még kevés program használta ki, a játékosok
elsősorban a magas fill
rate-ből
profitálhattak. Mára a helyzet megváltozni látszik: minden valamirevaló
grafikus kártyának rendelkeznie kell geometriai gyorsítással, mert
a közeljövő 3D-s játékai már igényelni fogják. Az nVidia chipje után
az S3 Savage 2000 lapkája volt az első, amely T&L egységet tartalmazott
(még ha
nem is teljesen mûködõképeset...),
õket követte az ATi a RadeOn-nal, és szinte biztosra
vehetõ, hogy a Matrox és a 3dfx következõ
generációs kártyái is tartalmazni fogják.
Rövid
ismertetõ a 3D-s megjelenítésrõl
Egy
3D-s játék világa térbeli objektumokból (pl. fák, szörnyek, stb) áll.
Egy objektum megjelenítésekor az adatait több fázisban, az úgynevezett
3D csővezetékben (3D pipeline) kell feldolgozni:
Egy
3D-s objektum poligonokból (sokszögekből) épül fel. Ezek térbeli koordinátáit
a program a memóriában tárolja, és a megjelenítés első fázisában belőlük
építi fel az objektum drótvázát.
A második
lépésben történik az objektum behelyezése a környezetbe. Ekkor kell
kiszámítani a poligonoknak a játékos nézőpontjához képesti koordinátáit
(Transform). Ezt a fázist korábban a CPU végezte. Az nVidia egyik
nagy újítása, hogy a GeForce256 chip már maga végzi a transzformációkat,
hatalmas terhet véve le ezzel a processzor válláról, így annak több
ideje marad egyéb számításokra (fizikai modellezés, gépi ellenfelek
viselkedése). Ugyancsak ebben a fázisban történik a különböző fényforrások
hatásainak számítása (Lighting), ami korábban szintén a processzor
feladata volt. Utóbbi két képessége miatt nevezi a cég új chipjét
a világ első GPU-jának (Graphical Processing Unit). Ezzel az újítással
a 3D-s ábrázolás sokat javult, mert több poligonból álló objektumok
építhetők. (A kártya másodpercenként 15 milló háromszöget képes megjeleníteni.)
A harmadik
feladat a drótváz “felöltöztetése", a renderelés. A chip minden háromszögre
egy textúrát (a felület képét tároló bittérképet) feszít, figyelembe
véve az árnyékolást (Shading) és a felület érdességét (Bump Mapping).
Hogy az objektum közelről nézve se legyen pixeles, a textúrázás során
a színeket különböző interpolációs eljárásokkal (Point Sampling, Linear
Mapping, MIP Mapping) számítja ki. Az elkészült kép a monitoron való
megjelenítésig a képpufferben (Frame Buffer) tárolódik. A tárolt képek
száma szerint megkülönböztetünk egy-, két- és háromszoros pufferelést
(Simple, Double, Triple Buffering). Pl. dupla pufferelésnél az egyik
kép megjelenítése közben a GPU már a következő frame-et számítja és
írja a másik pufferbe. Képváltáskor a két puffer (Front & Back
Buffer) szerepe felcserélődik (Page Flipping). Ez a megoldás a számítás
és a megjelenítés párhuzamosítása miatt gyorsabb az egyszeres pufferelésnél.
(A háromszoros ennek a továbbfejlesztése, egyben a leggyorsabb – és
a leginkább memóriaigényes – módszer.)
Az utolsó
fázisban RAMDAC analóg jellé alakítja a front buffer tartalmát, és
kiküldi a VGA kimenetre.
A GPU-ról
A
chip jól kihasználja az OpenGL és Direct3D (DirectX
7.0-tól, itt ugyanis a geometriai gyorsítás már beépített
elem) API-kat.
A megjelenéskor még nem volt általános a hardveres DVD lejátszás (MPEG-2
dekódolás és Motion Compensation) támogatása,
de mára már kötelező kelléke egy grafikus csúcskártyának. A GeForce-ban
jelent meg először a Cube Environment Mapping technológia (korábban
a Silicon Graphics munkaállomásain használták), amely a
tükröződések valósághűbb megjelenítését teszi lehetővé. Az nVidiának
a TNT1-2 sorozatban gondjai voltak az élsimítással (line
antialiasing), de ennek itt nyoma sincs. A négyszeres AGP
sínt fast write üzemmódban is tudja használni, amely közvetlen adatcserét
valósít meg a CPU és a GPU között (Persze az alaplapnak
ezt támogatnia kell, de ez mindegyik 4X-es AGP-t támogató
alaplapra igaz.).
A
chip több mint 23 millió tranzisztort tartalmaz (összehasonlításképpen:
egy Katmai magos PIII processzor kb. 9.5, egy Coppermine magos pedig
– az integrált L2 cache miatt – kb. 27 milliót).
A gyártás során 0,22 mikronos technológiát használtak, ennek ellenére
óriási a hőleadása. Emiatt hatalmas hűtőbordával és ventillátorral
vértezték fel. A ventillátor működését és a chip túlmelegedését az
ELSA ChipGuard technológiája felügyeli.
ELSA
Erazor X
A
kártyára 32 MB SDR (Single Data Rate) SDRAM-ot
szereltek, ami a szabványos 166 MHz-en működik. A chip a referenciaként
megadott 120 MHz-en ketyeg. A 350 Mhz-en zakatoló RAMDAC-nak (digitális-analóg
jelátalakító) köszönhetően nagy felbontásban is éles képet
láthatunk. A gyártó szerinti legmagasabb felbontás: 2048x1536 2D-ben
és 1920x1200 3D-ben (ezt sajnos nem volt lehetőségünk kipróbálni).
A támogatott maximális frissítési frekvencia 200Hz (1024x768-as
felbontásig). A lényeg, hogy győzzük monitorral. A kártyán
találunk még egy videoport csatlakozót, amelyhez a TV ki- és
bemenetet (SVHS és kompozit) tartalmazó
társkártyát külön szerezhetjük
be.
A
kártyához rengeteg szoftvert mellékeltek. A driver támogatás kielégítő,
de sajnos mára már elavult. Különböző utility progaramokat kapunk:
3DMark99, Microsoft
Netmeeting, ELSA DVD Player, Tweaker, Main Actor 3.0 videó
editáló programocska.
Nagyon örültünk a CorelDraw
7.0 Select verziójának,
bár ez sem a legújabb. A CD-k között megtalálható a Drakan teljes
verziója (nem
támogatja a T&L-t),
kiegészítve számos más játékprogram demójával: Rollcage,
Driver GT, Expendable, Grand Prix 500, Mechwarrior 3, N.I.C.E. 2.
A
tesztkonfiguráció